Jarosław Frączek

Head of Real Estate and Administration Department, BNP Paribas Bank Polska SA

BIO Autora

Kto wygrywa na rynku?

O procurmencie ciąg dalszy.
Wybór dostawcy i kryteria ocen

53

W tym artykule przeczytasz o m.in:

  • Jakie firmy FM mają największą szansę na wygranie przetargu na obsługę obiektów w strukturze rozproszonej?
  • Jakie są kluczowe kryteria oceny dostawców usług Facility Management w organizacji o strukturze rozproszonej?
  • Czy zamawiający sprawdzają oficjalne referencje dostawców?
  • Jakie pytania zamawiający zadają dostawcom podczas prezentacji ofert?
54

Bezsprzecznie referencje są jednym z ważniejszych elementów oceny dostawcy. Daje nam to przede wszystkim pewność o zakresie i jakości usług świadczonych przez dostawców u innych podmiotów, ale też niejednokrotnie poszerza naszą wiedzę. Często pytamy innych zamawiających, na co by zwrócili większą uwagę przy wdrożeniu, co zmienili, aby co być może inaczej by zaplanowali.

Jarosław Frączek
55
Komentarz towarzyszący

Andrzej Zalega

prezes zarządu PZN Sp. z o.o.

Pokaż bio autora

Krystyna Helińska jako mama i kobieta sukcesu przez wiele lat zdobywała doświadczenie zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Charakteryzuje się empatią, wysokimi wymaganiami wobec siebie oraz pełnym zaangażowaniem i słownością. Jest w trakcie znaczących zmian, rozwijając własną inicjatywę biznesową oraz eksplorując nowe obszary działalności.

Przez sześć lat była Prezesem Zarządu Okin Facility Polska, firmy oferującej zintegrowane usługi facility management, gdzie przewodziła zespołowi liczącemu około 450 pracowników. Po krótkiej przerwie wróciła do sektora nieruchomości jako doradca zarządu w spółce PZN Sp. z o.o. Wcześniej pełniła funkcję Country Dyrektora w polskim oddziale skandynawskiego lidera branży, będąc pierwszą kobietą na takim stanowisku w Polsce.

Krystyna miała zaszczyt przewodniczyć Komisji Rewizyjnej Polskiej Rady Facility Management. Jest laureatką wielu nagród, w tym Lidera w Branży Facility Management oraz tytułu Business Woman 2020. Wyróżniona została także w Rankingu 50 Kobiet Biznesu Polskiej Gospodarki.

Prywatnie, mama 15-letniego Antosia, pasjonatka tańca towarzyskiego, żeglarstwa oraz tenisa.

Na przestrzeni lat obserwujemy coraz większe sformalizowanie procesów zakupowych, będące konsekwencją m.in. zmian regulacyjnych, rosnącej świadomości organizacji zamawiających ale także imponującej profesjonalizacji klienckich działów zakupowych i FM. Jako PZN Facility Management wiemy o tych procesach wiele, bo od ponad 28 lat budujemy nasze doświadczenie i wiedzę. Z sukcesami obsługujemy kompleksowo klientów posiadających rozproszoną sieć obiektów takich jak placówki bankowe, sklepy, apteki, magazyny czy przychodnie.

Z mojej perspektywy kluczem do optymalnego wyboru dostawcy jest jego dogłębne poznanie i szczegółowe rozmowy na temat wszystkich istotnych aspektów potencjalnej współpracy. Weryfikacja spełniania formalnych kryteriów pozwala istotnie zmitygować część ryzyk i ograniczyć liczbę pretendentów do zarządzalnej na kolejnych etapach procesu zakupowego. Ale tylko rzetelny dialog z potencjalnymi dostawcami na temat planowanego modelu realizacji usług, oczekiwań związanych z SLA, wymogami technologicznymi czy rozliczeniami oraz faktycznej ich gotowości do elastycznego dostosowania się  do wszystkich tych oczekiwań daje możliwość wyłonienia najlepszego dostawcy.

Uczestnicząc w wielu postępowaniach ofertowych obserwuję często niezrozumiałą dla mnie skłonność do ograniczenia tego elementu procesu i sprowadzenia go przede wszystkim do bardzo formalnych działań. A te nie chronią jednak przed poważną, merytoryczną pomyłką i wybraniem firmy, która nie podoła zadaniu, bo nie rozumie biznesu swojego klienta lub nie potrafi zorganizować zasobów  i procesów w sposób umożliwiający jego sprawną oraz sensowną ekonomicznie obsługę.

61
Zarządzanie

Jakie firmy są dziś konkurencyjne na rynku FM w oczach dużej organizacji w strukturze rozproszonej? Jak wyglądają poszczególne etapy ocen? Jakie znaczenie jako dla zamawiającego mają referencje?

Na te pytania odpowiada Jarosław Frączek, Head of Real Estate and Administration Department, BNP Paribas Bank Polska. W wywiadzie mówi także, dlaczego podczas postępowania chce usłyszeć o błędach, jakie dostawcy FM popełnili przy wdrożeniach i o wnioskach, jakie wyciągnęli.

56