Windy, schody ruchome i inne urządzenia UTB w obiektach

Rodzaje, zastosowania, eksploatacja

Piotr Karbowy

Dyrektor Techniczny
w APSYS POLSKA

Otwórz BIO Autora
108

Trudno sobie wyobrazić wielokondygnacyjne sklepy, biura, hotele czy inne budynki użyteczności publicznej bez ruchomych schodów czy wind osobowych. Jakie są ich rodzaje i zastosowania?

Piotr Karbowy
109
110

Zastosowane w windach Otis technologie charakteryzują się najniższym zużyciem energii. System odzysku energii ReGen, umożliwiający zwrot energii do sieci energetycznej, jest zintegrowany ze sterownikiem napędu i nie wymaga dodatkowego zasilania podczas postoju. Kiedy kabina jest pusta,  lekko obciążona podczas jazdy w górę, lub mocno obciążona podczas jazdy w dół, dźwig generuje energię mechaniczną. W takich stanach, rolą silnika napędowego jest zamiana energii mechanicznej na elektryczną, która jest zwracana do układu zasilania i regulacji napędu. W takim przypadku, napęd regeneracyjny, przetwarza energię odebraną z silnika tak, by mogła zostać zwrócona do sieci. Energia ta jest w pierwszej kolejności konsumowana przez układy sterowania i oświetlenia dźwigu, a jej nadmiar przepływa dalej do sieci elektrycznej w budynku. Wspomniana nadwyżka energii, może zostać wykorzystana przez inne odbiorniki w budynku, co w efekcie wpływa na zmniejszenie poboru energii przez dźwig i instalację całego budynku. Stosowane przez Otis silniki, synchroniczne z magnesami neodymowymi o promieniowym polu magnetycznym, charakteryzują się najwyższą możliwą obecnie do uzyskania sprawnością energetyczną.

W większości obiektów, łączny czas jazdy windy w ciągu doby to maksymalnie 1,5 godziny. Nawet w obiektach o dużym natężeniu ruchu,  ten czas nie jest zwykle dłuższy niż 3 godziny. Okazuje się, że zużycie energii na postoju, w bilansie rocznym może być równe, a nawet większe, niż zużycie energii przez systemy napędowe w czasie jazdy. Tak było w starych systemach sterowania windami różnych producentów, gdzie zużycie energii na postoju w ciągu roku znacznie przekraczało zużycie energii podczas jazdy. Moc pobierana podczas postoju zawierała się w granicach od ok. 180 W do nawet 500 W.

Otis stosuje technologie minimalizujące zużycie energii podczas postoju. W okresach bezczynności wyłączane są: zasilanie sterownika napędu, oświetlenie kabiny, wentylator i inne urządzenia pomocnicze. Zdecydowanie ograniczono również zużycie energii przez podstawowy sterownik dźwigu, który zawsze musi pozostawać w stanie gotowości do pracy. W większości systemów firmy Otis, moc pobierana w trybie bezczynności jest mniejsza niż 50 W. Najbardziej energooszczędne modele to Premier+, który w trybie bezczynności pobiera 30 W oraz Comfort+, pobierający w tym trybie zaledwie 18 W.

Komentarz towarzyszący
Usługi i technologie

Technologie i urządzenia do transportu osób i przedmiotów w różnych płaszczyznach są coraz bezpieczniejsze, wyposażone w najnowsze rozwiązania, dzięki którym komunikują się z użytkownikami i zapewniają im bezpieczne przemieszczanie się w poziomie i pionie po budynku z różną prędkością.

111