Krzysztof Kogut

Redaktor Naczelny magazynu OBIEKTY

Otwórz BIO Autora

Tomasz Łuczak

współzałożyciel CleanMode.pl, certyfikowany Trener sprzątania PIGC. Wieloletni praktyk i pasjonat branży

Gotowi na nowe wyzwania?

Barometr nastrojów
2024/ 2025

W tej publikacji oddajemy głos liderom i ekspertom z branży, którzy podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat kluczowych trendów i wyzwań w obszarze nieruchomości komercyjnych, technologii, ESG oraz zarządzania miejscem pracy.

Dzięki ich wypowiedziom staramy się uchwycić dynamikę i charakter tych zmian, by lepiej zrozumieć, jak wpłyną one na naszą rzeczywistość biznesową w nadchodzących pięciu latach.

Zapraszamy do zapoznania się z tym wyjątkowym zestawieniem opinii, które tworzą swoisty barometr zmian – wskazujący, gdzie możemy spodziewać się największych przesunięć i jakie kierunki warto obrać w zbliżającym się 2025 roku.

Przedstawiamy krótki przegląd opinii i zdań.

19
20
Komentarz

Agata Biedermann

Architektka

Pokaż bio autora

Krystyna Helińska jako mama i kobieta sukcesu przez wiele lat zdobywała doświadczenie zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Charakteryzuje się empatią, wysokimi wymaganiami wobec siebie oraz pełnym zaangażowaniem i słownością. Jest w trakcie znaczących zmian, rozwijając własną inicjatywę biznesową oraz eksplorując nowe obszary działalności.

Przez sześć lat była Prezesem Zarządu Okin Facility Polska, firmy oferującej zintegrowane usługi facility management, gdzie przewodziła zespołowi liczącemu około 450 pracowników. Po krótkiej przerwie wróciła do sektora nieruchomości jako doradca zarządu w spółce PZN Sp. z o.o. Wcześniej pełniła funkcję Country Dyrektora w polskim oddziale skandynawskiego lidera branży, będąc pierwszą kobietą na takim stanowisku w Polsce.

Krystyna miała zaszczyt przewodniczyć Komisji Rewizyjnej Polskiej Rady Facility Management. Jest laureatką wielu nagród, w tym Lidera w Branży Facility Management oraz tytułu Business Woman 2020. Wyróżniona została także w Rankingu 50 Kobiet Biznesu Polskiej Gospodarki.

Prywatnie, mama 15-letniego Antosia, pasjonatka tańca towarzyskiego, żeglarstwa oraz tenisa.

Motywem przewodnim nowoczesnego biura w 2025 roku będzie...

W przepowiadaniu przyszłości nie czuję się odpowiednio kompetentna, niemniej postanowiłam zaangażować cały nasz zespół BSD’SIGN do uczestnictwa w zbiorowych wróżbach (zespół tworzony przez trzy pokolenia). 

I oto prognozy, jakie się pojawiły (w kontekście pracy, a także po prostu życia):

  • Potrzebujemy ruchu i zmian, dążymy do elastyczności  – projektujmy więc biura rezylientne, dopasowane, elastyczne, modyfikowalne, które sprostają zmieniającym się potrzebom pracowników i nie przeszkodzą rozwojowi firmy;
  • Potrzebujemy zakotwiczenia w organizacji i pośród ludzi – projektujmy biura jako azyl dla zespołu, które pozwali nam się zadomowić i da poczucie, że zawsze można tu przybyć;
  • Jesteśmy przebodźcowani – twórzmy więc miejsca, w których każdy może pracować tak jak mu wygodnie, gdzie każdy znajdzie swoją ulubioną przestrzeń, sprzyjającą w zachowaniu równowagi, która go zainspiruje lub zaintryguje. Jednocześnie, pamiętając o neutralności otaczającej nas przestrzeni;
  • Człowiek w centrum uwagi – mimo dzielącej nas odległości, zespół chce czuć się zintegrowany i współpracować w bardziej naturalny sposób. Stwórzmy różnorodne miejsca pracy i inkluzywne miejsca spotkań;
  • Różnimy się od siebie – zaprośmy różnorodność do naszego biura;
  • Współpracujmy – dobra praca przy projekcie biura to współpraca ludzi, którzy tworzą to miejsce. Bez rozmowy, nazwania potrzeb i szczerości nie powstanie przestrzeń, która trafi w przysłowiową dziesiątkę.
  • Dbajmy o środowisko – nie tylko przez pryzmat oszczędności i optymalizacji.

Miejmy do siebie szacunek i zaufanie, poczujmy poczucie przynależności i wpływu, zapewnijmy rozwój i naukę, zadbajmy o relacje i atmosferę, bądźmy autentyczni i sprawiedliwi, oczekujmy uczciwego wynagrodzenia. 

A my, jako projektanci, mamy „łatwe” zadanie do wykonania, żeby to wszystko, co zostało powyżej opisane, ubrać w gustowny, odpowiednio skrojony design. Nie zapominając, że kolorem roku 2025 wg Pantone jest Mocha Mousse 17-1230.

21
Komentarz

Marek Wyrwicz

Prezes Zarządu firmy Czysty Efekt

Pokaż bio autora

Krystyna Helińska jako mama i kobieta sukcesu przez wiele lat zdobywała doświadczenie zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Charakteryzuje się empatią, wysokimi wymaganiami wobec siebie oraz pełnym zaangażowaniem i słownością. Jest w trakcie znaczących zmian, rozwijając własną inicjatywę biznesową oraz eksplorując nowe obszary działalności.

Przez sześć lat była Prezesem Zarządu Okin Facility Polska, firmy oferującej zintegrowane usługi facility management, gdzie przewodziła zespołowi liczącemu około 450 pracowników. Po krótkiej przerwie wróciła do sektora nieruchomości jako doradca zarządu w spółce PZN Sp. z o.o. Wcześniej pełniła funkcję Country Dyrektora w polskim oddziale skandynawskiego lidera branży, będąc pierwszą kobietą na takim stanowisku w Polsce.

Krystyna miała zaszczyt przewodniczyć Komisji Rewizyjnej Polskiej Rady Facility Management. Jest laureatką wielu nagród, w tym Lidera w Branży Facility Management oraz tytułu Business Woman 2020. Wyróżniona została także w Rankingu 50 Kobiet Biznesu Polskiej Gospodarki.

Prywatnie, mama 15-letniego Antosia, pasjonatka tańca towarzyskiego, żeglarstwa oraz tenisa.

Czystość - organizacja usługi, personel, technologia, ekologia - ułóż w kolejności od najważniejszej do najmniej ważnej w definiowaniu tej usługi według klientów w kolejnym roku.

Organizacja usług i doskonałość operacyjna na pierwszym miejscu

Nie ma wątpliwości, że organizacja usługi stanowi fundament oceny jakości sprzątania. Klienci oczekują wysokich standardów, przy jednoczesnej elastyczności i szybkiej reakcji na zmiany. Choć sama jakość nie wystarczy, to jej brak powoduje, że wszystko inne przestaje mieć znaczenie. Dlatego inwestycje w systemy zarządzania zleceniami oraz narzędzia monitorowania powinny być dzisiaj standardem. Firmy, które traktują technologię i optymalizację procesów jako klucz do rozwoju, a nie zbędną formalność, wkrótce zaczną zyskiwać przewagę.

Technologia jako must-have

Raportowanie jakości w czasie rzeczywistym, reklamacje przez kody QR czy rozwiązania IoT powinny powoli stawać się codziennością. Automaty sprzątające czy systemy wspomagające zarządzanie czystością wciąż pełnią funkcję wspierającą, ale ich znaczenie rośnie wraz ze wzrostem kosztów pracy. Klienci szukają efektywności, nie efektowności – technologie muszą ułatwiać życie i optymalizować koszty. Choć niektóre narzędzia mogą dziś być bardziej „modą” niż realnym wsparciem, sytuacja szybko się zmienia.

Personel – kluczowy, choć rynek jest trudny

Pomimo postępującej automatyzacji, ludzie nadal pozostają filarem usług sprzątających. Rynek pracy jest trudny – wiele stanowisk pozostaje nieobsadzonych, a pracownicy ze Wschodu nie zawsze wypełniają luki. Kluczowe jest więc monitorowanie zadowolenia z pracy, rozwój benefitów i usprawnienie procesów wdrożeniowych. Wizerunek branży wśród młodych pracowników to wciąż wyzwanie, ale stabilne zespoły będą decydujące w walce o klientów.

Ekologia: ważna, coraz bardziej kluczowa

Nowe regulacje dotyczące raportowania ESG wzbudzają niepokój, ale wkrótce okaże się, że systematyczne zbieranie danych porządkuje procesy. Choć klienci wciąż bardziej koncentrują się na efektywności niż ekologii, z czasem nacisk na realne działania środowiskowe wzrośnie. Nie tylko ekologiczne środki czystości czy liczenie śladu węglowego, ale prawdziwa strategia ESG oraz raportowanie danych niefinansowych będą coraz częściej czynnikiem wyboru dostawcy.

Wnioski

Na polskim rynku wrażliwym na cenę, istotna nadal będzie optymalizacja. Wygrywać będą firmy, które sprawnie łączą solidną organizację, kompetentny personel i wsparcie technologiczne. Ekologia pozostanie wartością dodaną, ale z czasem może stać się jednym z kluczowych elementów oceny dostawcy.

22
Komentarz

Bartosz Jodko

Dyrektor Operacyjny TechFM/COO TechFM
Atalian Poland

Pokaż bio autora

Krystyna Helińska jako mama i kobieta sukcesu przez wiele lat zdobywała doświadczenie zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Charakteryzuje się empatią, wysokimi wymaganiami wobec siebie oraz pełnym zaangażowaniem i słownością. Jest w trakcie znaczących zmian, rozwijając własną inicjatywę biznesową oraz eksplorując nowe obszary działalności.

Przez sześć lat była Prezesem Zarządu Okin Facility Polska, firmy oferującej zintegrowane usługi facility management, gdzie przewodziła zespołowi liczącemu około 450 pracowników. Po krótkiej przerwie wróciła do sektora nieruchomości jako doradca zarządu w spółce PZN Sp. z o.o. Wcześniej pełniła funkcję Country Dyrektora w polskim oddziale skandynawskiego lidera branży, będąc pierwszą kobietą na takim stanowisku w Polsce.

Krystyna miała zaszczyt przewodniczyć Komisji Rewizyjnej Polskiej Rady Facility Management. Jest laureatką wielu nagród, w tym Lidera w Branży Facility Management oraz tytułu Business Woman 2020. Wyróżniona została także w Rankingu 50 Kobiet Biznesu Polskiej Gospodarki.

Prywatnie, mama 15-letniego Antosia, pasjonatka tańca towarzyskiego, żeglarstwa oraz tenisa.

FM zintegrowany – hit czy kit? Czy w kolejnych latach zaobserwujemy wzrost zainteresowania tą usługą?

Zintegrowany Facility Management (IFM) budzi różne opinie – dla jednych to przyszłość zarządzania infrastrukturą, dla innych – ryzyko utraty kontroli. Model ten zakłada, że jedna firma zarządza całością usług (w tym: technicznych, sprzątających, ochrony) – co ma uprościć procesy i zwiększyć efektywność. Czy jednak rzeczywiście IFM to idealne rozwiązanie?

Zaletą IFM jest niewątpliwie oszczędność czasu i pieniędzy. Jeden dostawca oznacza uproszczoną komunikację, mniejszą liczbę umów i spójną koordynację działań. Dzięki temu klient może skupić się na swojej podstawowej działalności, podczas gdy kwestie zarządzania infrastrukturą pozostają w rękach ekspertów. Centralizacja pozwala również na lepsze planowanie zasobów i wdrażanie innowacji, a dzięki integracji ułatwia osiągnięcie celów związanych ze zrównoważonym rozwojem.

Tyle w teorii.

W praktyce część klientów podchodzi do IFM z rezerwą. Obawiają się zależności od jednego dostawcy (w sytuacji problemów z jednym obszarem, cała organizacja może odczuć negatywne skutki). Niektórzy są przekonani, że współpraca z różnymi firmami – techniczną, sprzątającą i ochroną sprzyja wzajemnej kontroli i „patrzeniu sobie na ręce”.

Mimo wspomnianych wątpliwości, stawiam na IFM jako na przyszłość branży, która wpisuje się we współczesne potrzeby: oszczędność, efektywność, ograniczanie ilości dostawców tylko do tych sprawdzonych. Kluczowym elementem sukcesu będzie zatem wybór doświadczonego partnera, który zrozumie indywidualne potrzeby organizacji i w pełni wdroży zintegrowane podejście.

23
Komentarz

Aniela Ptak

dyrektor zarządzający Klüh Facility Services

Pokaż bio autora

Krystyna Helińska jako mama i kobieta sukcesu przez wiele lat zdobywała doświadczenie zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Charakteryzuje się empatią, wysokimi wymaganiami wobec siebie oraz pełnym zaangażowaniem i słownością. Jest w trakcie znaczących zmian, rozwijając własną inicjatywę biznesową oraz eksplorując nowe obszary działalności.

Przez sześć lat była Prezesem Zarządu Okin Facility Polska, firmy oferującej zintegrowane usługi facility management, gdzie przewodziła zespołowi liczącemu około 450 pracowników. Po krótkiej przerwie wróciła do sektora nieruchomości jako doradca zarządu w spółce PZN Sp. z o.o. Wcześniej pełniła funkcję Country Dyrektora w polskim oddziale skandynawskiego lidera branży, będąc pierwszą kobietą na takim stanowisku w Polsce.

Krystyna miała zaszczyt przewodniczyć Komisji Rewizyjnej Polskiej Rady Facility Management. Jest laureatką wielu nagród, w tym Lidera w Branży Facility Management oraz tytułu Business Woman 2020. Wyróżniona została także w Rankingu 50 Kobiet Biznesu Polskiej Gospodarki.

Prywatnie, mama 15-letniego Antosia, pasjonatka tańca towarzyskiego, żeglarstwa oraz tenisa.

Czystość: organizacja usługi, personel, technologia, ekologia – ułóż w kolejności od najważniejszej do najmniej ważnej w definiowaniu tej usługi według klientów w kolejnym roku.

Według mnie w definiowaniu usługi sprzątania przez klientów można zauważyć różnorodne priorytety, które odzwierciedlają ich potrzeby i oczekiwania. Poniżej przedstawiam hierarchię tychże priorytetów wraz z uzasadnieniem przyjętej kolejności:

1. Czystość i higiena

Najważniejszym czynnikiem pozostaje nadal efekt końcowy usługi, czyli widoczna czystość i higiena. Utrzymanie wysokich standardów czystości jest podstawową i kluczową potrzebą. Dla większości zleceniodawców jest to niepodważalny fundament usługi sprzątania.

2. Personel

Wykwalifikowany, przeszkolony personel, bezpośrednio odpowiedzialny za jakość realizowanej usługi, odgrywa kluczową rolę w ramach jej skutecznego wykonania, zaangażowania oraz minimalizacji odchyleń. Profesjonalna obsługa zawsze przekłada się na większe zaufanie do usługodawcy.

3. Organizacja usługi

Nasi Klienci coraz bardziej cenią sobie elastyczność i efektywność w zarządzaniu usługami sprzątania. Oczekują dobrze zorganizowanego zespołu i procesu, w tym możliwości dostosowania harmonogramu czy też szybkiej reakcji na zgłoszenia.

4. Technologia

Nowoczesne rozwiązania, czy systemy monitorujące efektywność pracy, zyskują na znaczeniu. Odpowiednio dobrana technologia pozwala na zwiększenie efektywności, precyzji oraz transparentności działań.

5. Ekologia 

Nadal jest istotnym aspektem, zwłaszcza w kontekście polityki ESG. Wybór ekologicznych środków czystości i energooszczędnych technologii zyskuje coraz większe znaczenie. Niemniej, dla części klientów kwestie ekologiczne są mniej priorytetowe niż natychmiastowa jakość i skuteczność sprzątania.

Podsumowując: Powyższa hierarchia doskonale pokazuje, że klienci kierują się zarówno podstawowymi wymaganiami, jak i coraz częściej uwzględniają nowoczesne podejście do realizacji usługi. Dostosowanie oferty do tych priorytetów pozwala budować długofalowe relacje i przewagę konkurencyjną.

Pozdrawiam

24
Komentarz

Janusz Gutowski

Partner Zarządzający, AXI IMMO Services

Pokaż bio autora

Krystyna Helińska jako mama i kobieta sukcesu przez wiele lat zdobywała doświadczenie zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Charakteryzuje się empatią, wysokimi wymaganiami wobec siebie oraz pełnym zaangażowaniem i słownością. Jest w trakcie znaczących zmian, rozwijając własną inicjatywę biznesową oraz eksplorując nowe obszary działalności.

Przez sześć lat była Prezesem Zarządu Okin Facility Polska, firmy oferującej zintegrowane usługi facility management, gdzie przewodziła zespołowi liczącemu około 450 pracowników. Po krótkiej przerwie wróciła do sektora nieruchomości jako doradca zarządu w spółce PZN Sp. z o.o. Wcześniej pełniła funkcję Country Dyrektora w polskim oddziale skandynawskiego lidera branży, będąc pierwszą kobietą na takim stanowisku w Polsce.

Krystyna miała zaszczyt przewodniczyć Komisji Rewizyjnej Polskiej Rady Facility Management. Jest laureatką wielu nagród, w tym Lidera w Branży Facility Management oraz tytułu Business Woman 2020. Wyróżniona została także w Rankingu 50 Kobiet Biznesu Polskiej Gospodarki.

Prywatnie, mama 15-letniego Antosia, pasjonatka tańca towarzyskiego, żeglarstwa oraz tenisa.

Energia w magazynach i obiektach produkcyjnych

Energia elektryczna odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu magazynów i obiektów produkcyjnych, a jej znaczenie będzie wzrastać w nadchodzących latach. Dynamiczne zmiany, takie jak: rozwój elektromobilności, potrzeba stabilizacji sieci czy zwiększone wymagania w zakresie zrównoważonego rozwoju, wymagają od zarządców oraz właścicieli długoterminowego planowania i odpowiednich inwestycji.

Zarówno logistyka, jak i magazynowanie stają się coraz bardziej zależne od stabilnych dostaw energii. Zwiększone wykorzystanie pojazdów elektrycznych w transporcie ciężarowym oznacza, że zapotrzebowanie na prąd zauważalnie rośnie. Obecne przyłącza energetyczne w wielu magazynach są niewystarczające, co powoduje, że już dziś niektóre obiekty nie są w stanie w pełni zaspokoić swoich potrzeb. Dla zobrazowania: Magazyn o powierzchni 100 000 m2 wymaga co najmniej 1,5 MW mocy, a każda ładowarka do pojazdów elektrycznych znacząco zwiększa to zapotrzebowanie. Trzy ładowarki ciężarowe, każda o mocy 400 kW, mogą skutecznie wyczerpać zasoby energetyczne przeciętnego obiektu, co staje się szczególnie problematyczne w godzinach szczytu pracy. Skutecznym rozwiązaniem mogą być inwestycje w rozbudowę przyłączy, jednak jest to proces czasochłonny i kosztowny, a także obarczony ryzykiem. Odmowy zgody na takie przyłącze ze strony dystrybutora energii dotyczą, niestety, obecnie większości wniosków. 

Obiekty produkcyjne – w przeciwieństwie do magazynów – od zawsze charakteryzowały się wyższymi wymaganiami energetycznymi. Linie produkcyjne, roboty przemysłowe i inne zaawansowane urządzenia generują duże zużycie energii, które często przekracza 3 MW dla pojedynczego obiektu.  Wzrost zainteresowania automatyzacją produkcji oraz rozwój nowych technologii jeszcze bardziej zwiększają potrzeby energetyczne. Przykładem mogą być fabryki produkujące komponenty dla branży samochodowej czy elektroniki, gdzie każdy przestój z powodu braku energii może generować olbrzymie straty finansowe. Dlatego planowanie przyłączy energetycznych w takich obiektach powinno uwzględniać potencjalny wzrost mocy w perspektywie co najmniej 10–15 lat, a także integrację z odnawialnymi źródłami energii i systemami magazynowania, które mogą zapewnić stabilność w przypadku przerw w dostawach.

Rozwój odnawialnych źródeł energii, takich jak elektrownie wiatrowe i słoneczne, wprowadza do systemu energetycznego nowe wyzwania. Produkcja energii z tych źródeł jest niestabilna, zależna od warunków atmosferycznych, co oznacza, że w dni bezwietrzne lub pochmurne może brakować prądu. Rozwiązaniem są magazyny energii, które pozwalają na przechowywanie energii wytworzonej w nadmiarze i wykorzystanie jej w okresach niedoboru. Obecnie wiele firm dystrybuujących energię, inwestuje w tego typu technologie, aby stabilizować sieci przesyłowe i dystrybucyjne.

Zarządcy nieruchomości komercyjnych na życzenie Klientów mogą wdrażać lokalne systemy magazynowania energii, np. banki energii, które będą wspierane instalacjami fotowoltaicznymi na dachach magazynów. Obecnie rozwiązanie to jest drogie, jednak w dłuższej perspektywie może okazać się nie tylko skutecznym narzędziem, które nie tylko stabilizuje dostawy energii, lecz także obniża koszty i zmniejsza emisję dwutlenku węgla, co ma znaczenie w kontekście polityki ESG.

Kontraktowanie energii to jeden z najważniejszych elementów planowania operacyjnego w sektorze nieruchomości komercyjnych. W ostatnich latach popularność zyskał model zakupu energii na rynku SPOT, który pozwalał korzystać z niższych cen energii przy krótkoterminowym planowaniu. Jednak ta forma wiąże się z ryzykiem. W przypadku sytuacji kryzysowej, np. wyłączenia elektrowni, ceny mogą gwałtownie wzrosnąć, powodując istotne zwiększenie kosztów operacyjnych. Aby zminimalizować ryzyko, zarządcy coraz częściej wybierają roczne kontrakty, które zapewniają większą stabilność cen. Dłuższe kontrakty, np. na dwa czy trzy lata, wiążą się jednak z wyższymi kosztami, ponieważ sprzedawcy energii doliczają do cen ryzyko związane z wahaniami rynku. Dokonując wyboru odpowiedniej strategii, zarządcy muszą uwzględniać nie tylko koszty, lecz także parametry ESG oraz wymagania najemców dotyczące zrównoważonego rozwoju.

Na sytuację energetyczną w Europie znacząco wpływają czynniki geopolityczne. Wojna na Ukrainie oraz związane z nią sankcje sprawiły, że Europa zaczęła odchodzić od importu taniej energii z Rosji. Nawet w przypadku zakończenia konfliktu powrót do tego modelu jest mało prawdopodobny. Zamiast tego Unia Europejska intensywnie inwestuje w rozwój odnawialnych źródeł energii oraz infrastrukturę energetyczną, co wskazuje na trwałą zmianę kierunku dostaw energii. W tym kontekście zarówno zarządcy, jak i właściciele nieruchomości muszą uwzględniać rosnące koszty, a także wymogi regulacyjne w realizowanych strategiach energetycznych.

25
Komentarz

Artur Kamiński

Operations Director Cleaning Department

Pokaż bio autora

Krystyna Helińska jako mama i kobieta sukcesu przez wiele lat zdobywała doświadczenie zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Charakteryzuje się empatią, wysokimi wymaganiami wobec siebie oraz pełnym zaangażowaniem i słownością. Jest w trakcie znaczących zmian, rozwijając własną inicjatywę biznesową oraz eksplorując nowe obszary działalności.

Przez sześć lat była Prezesem Zarządu Okin Facility Polska, firmy oferującej zintegrowane usługi facility management, gdzie przewodziła zespołowi liczącemu około 450 pracowników. Po krótkiej przerwie wróciła do sektora nieruchomości jako doradca zarządu w spółce PZN Sp. z o.o. Wcześniej pełniła funkcję Country Dyrektora w polskim oddziale skandynawskiego lidera branży, będąc pierwszą kobietą na takim stanowisku w Polsce.

Krystyna miała zaszczyt przewodniczyć Komisji Rewizyjnej Polskiej Rady Facility Management. Jest laureatką wielu nagród, w tym Lidera w Branży Facility Management oraz tytułu Business Woman 2020. Wyróżniona została także w Rankingu 50 Kobiet Biznesu Polskiej Gospodarki.

Prywatnie, mama 15-letniego Antosia, pasjonatka tańca towarzyskiego, żeglarstwa oraz tenisa.

W jaki sposób postrzegacie rolę FM w odpowiedzi na wyzwania cyfrowe, przed jakimi stawiany jest dziś biznes nieruchomości?

Facility Management pełni kluczową rolę w cyfrowej transformacji biznesu nieruchomości. W Dussmann Polska postrzegamy siebie jako integratora i wdrożeniowca nowoczesnych technologii, które odpowiadają na współczesne wyzwania.

IoT, robotyzacja czy cyfrowe audyty zmieniają standardy zarządzania obiektami. Nasze rozwiązania, takie jak automatyzacja procesów utrzymania czystości czy monitorowanie zużycia zasobów, pozwalają optymalizować koszty, podnosić jakość usług i elastycznie dostosowywać się do potrzeb Klientów. Dussmann jest liderem robotyzacji w branży FM – nasza flota robotów przewyższa łączną liczbę maszyn pozostałych firm na rynku.

Nie ograniczamy się jedynie do wdrożenia technologii. Priorytetem jest integracja innowacyjnych rozwiązań z zasobami ludzkimi, tworzenie nowych ról i rozwój kompetencji pracowników, np. serwisantów robotów czy koordynatorów danych. FM to także narzędzie zrównoważonego rozwoju – inteligentne systemy zarządzania energią i cyfrowe audyty wspierają cele ekologiczne i zmniejszają ślad węglowy.

W ramach Komitetu Innowacji nieustannie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, w tym projektami IT, które odpowiadają na zmieniające się potrzeby rynku. Nasze zespoły tworzą i wdrażają innowacje, które nie tylko przynoszą korzyści operacyjne, lecz także budują przewagę konkurencyjną naszych klientów.

Wierzymy, że FM to coś więcej niż utrzymanie nieruchomości – to integracja technologii, ludzi i procesów w odpowiedzi na cyfrowe wyzwania współczesności.